INFORMATOR PRZEMYSŁOWY
Bezpośredni kontakt z firmami

DSV – rekordowo dobre pierwsze półrocze 2010

  • 20/08/2010, Warszawa

  • Grupa DSV opublikowała raport finansowy po pierwszych sześciu miesiącach roku 2010. Dzięki działaniom oszczędnościowym i lepszej koniunkturze udało się wypracować najlepszy półroczny wynik finansowy w historii koncernu.

 

Przychody DSV na świecie wyniosły 20,4 mld koron duńskich (DKK), zaś zysk operacyjny EBITA - 1,04 mld DKK. Oznacza to, że DSV należy do pierwszej piątki największych przedsiębiorstw transportowo-logistycznych. W porównaniu z danymi za rok 2009 przychody wzrosły o niemal 12%, zaś EBITA o ponad 29%. Kluczowa była nasza szybka i zdecydowana reakcja na załamanie koniunktury - komentuje Jens Bjørn Andersen, prezes zarządu DSV A/S w Kopenhadze. - Kiedy rynek ruszył, okazało się, że utrzymaliśmy rentowność najmocniejszych fragmentów naszej działalności, jednocześnie poprawiając efektywność tam, gdzie dotychczas pozostawiała ona wiele do życzenia.

Zarówno specjalizującą się w spedycji drogowej dywizja Road, jak i lotniczomorska Air&Sea osiągnęły wyniki wyższe od prognozowanych. Wzrost liczby przesyłek obsłużonych przez część drogową Grupy DSV dwukrotnie przewyższył tempo wzrostu rynku. Dzięki zakończeniu integracji z przejętym w 2008 r. ABX Logistics udało się także zwiększyć zyski operacyjne.Również DSV Air&Sea dobrze wykorzystało ożywienie na rynku. W porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, kiedy globalna wymiana handlowa niemal stanęła, DSV przewiozło drogą morską 22% więcej ładunków (rynek wzrósł o 15-18%), zaś lotnicza 35% więcej (rynek - 22-27%). Choć dostępność przestrzeni ładunkowej w transporcie morskim systematycznie rośnie, stawki frachtowe pozostają wysokie, ponieważ armatorzy stosują slowstreaming: statki płyną wolniej, aby oszczędzać na kosztach paliwa.

DSV Solutions działa na rynku logistyki magazynowej, który najwolniej reaguje na zmiany koniunktury - miedzy innymi ze względu na długoterminowe kontrakty. Wciąż mamy też do czynienia z wysoką podażą przestrzeni magazynowych i ostrą konkurencją cenową. Dlatego wzrosty przychodów i zysku operacyjnego w przypadku DSV Solutions były bardziej umiarkowane. Bardzo pozytywnym sygnałem jest jednak choćby ożywienie przemysłu motoryzacyjnego, zwłaszcza w krajach Beneluksu.

Dobre wyniki i optymistyczne perspektywy skłoniły Grupę DSV do niewielkiego zwiększenia prognozowanych wyników. Oczekiwany przychód roczny to 41-43 mld DKK, zaś zysk operacyjny EBITA - 2-2,2 mld DKK.

Grupa DSV w Polsce osiągnęła przychody wysokości niemal 225 mln PLN, co oznacza wzrost o blisko 13% w porównaniu z pierwszym półroczem 2009 r. Margines zysku operacyjnego EBITA wyniósł 5,8%. Wszystkie trzy spółki Grupy miały w pierwszym półroczu kłopoty z utrzymaniem ubiegłorocznego poziomu rentowności - marżą operacyjną obniżyła się z 21% do 17,9%.

W polskiej Grupie DSV szczególnie duży - niemal dwukrotny w porównaniu z 2009 r. - wzrost sprzedaży oraz znaczące zwiększenie EBITA zanotowało DSV Air&Sea. Z załamania przewozów lotniczych i morskich wyszliśmy niewątpliwie znacznie efektywniejsi - komentuje Arkadiusz Mirek, dyrektor zarządzający DSV Air&Sea sp. z o.o. - Jestem, zatem optymistą, choć ostrożnym, bo na powracającym do normalności rynku wszystko jest jeszcze możliwe.

Pomimo pewnego wzrostu sprzedaży zysk operacyjny EBITA największej spółki grupy w Polsce, DSV Road, spadł o blisko 25% w stosunku do pierwszego półrocza poprzedniego roku. Ma to przede wszystkim związek z drastycznym wzrostem kosztów transportu - miedzy innymi podwyżką cen oleju napędowego o prawie 20% - oraz z umacnianiem się polskiej waluty w stosunku do euro i funta szterlinga. Konieczne jest pilne urealnienie cen usług transportu drogowego, także poprzez szerokie wprowadzenie mechanizmów dostosowujących je do rzeczywistego poziomu kosztów operacyjnych - podkreśla Piotr W. Krawiecki, prezes zarządu DSV Road. - W przeciwnym razie w czwartym kwartale z powodu niedoborów taboru należy liczyć się z poważnymi zakłóceniami w obsłudze dostaw.

Analogicznie do sytuacji w globalnej Grupie DSV, spośród polskich spółek skutki kryzysu najmocniej odczuło DSV Solutions. Zgodnie z oczekiwaniami widać już jednak efekty działań oszczędnościowych i handlowych podjętych przez spółkę: po pierwszych sześciu miesiącach 2010 r. zanotowała dodatni zysk operacyjny EBITA. Pomimo rosnącego optymizmu musimy pamiętać o utrzymaniu dyscypliny finansowej - podkreśla Thomas S. Jansson, wiceprezes zarządu Grupy DSV w Polsce. - Pozwoli to nam umocnić pozycje DSV w stosunku do konkurentów niezależnie od uwarunkowań rynkowych.

Globalny transport i logistyka

Grupa DSV jest globalnym dostawca usług transportowych i logistycznych. Posiada biura i oddziały w ponad 60 krajach, zaś dzięki sieci agentów i partnerów świadczy usługi w ponad 110 państwach na całym świecie. Zatrudnia 21200 pracowników. Efektywne, kompleksowe rozwiązania DSV pozwoliły firmie osiągnąć w 2009 r. przychód wysokości 4,8 mld euro.

Więcej informacji na stronie internetowej DSV Air & Sea.

Dodatkowych informacji udziela:
Kamil Gryko - konsultant Public Relations
LIGNAR PR Sp. z o. o.
Tel. 022/ 631 67 91-92 w. 17
Tel. kom. 0603 48 58 33

Telefon
Zobacz telefon
Adres ul. Mińska 63
03-828  Warszawa
POLSKA
(Kliknij żeby zobaczyć mapę)