INFORMATOR PRZEMYSŁOWY
Bezpośredni kontakt z firmami

Klienci coraz częściej pytają o bezpieczeństwo transportu

  • 10/11/2010, Warszawa

  • Bezpieczeństwo transportu to bardzo ważny i stale aktualny temat w branży TSL.

 
Od pewnego czasu zauważalny jest jednak wzrost zainteresowania tym tematem. Klienci, powierzając towar firmie logistycznej, chcą coraz dokładniej wiedzieć, jakich zagrożeń można się spodziewać w trakcie przewozu oraz jak operator zadba o ich zminimalizowanie. O tym i o innych zagadnieniach związanych z bezpieczeństwem towarów podczas transportu drogowego mówi Tomasz Pyka, Dyrektor ds. Międzynarodowego Frachtu Całopojazdowego w ROHLIG SUUS Logistics.

Na rynku coraz ważniejszym tematem staje się bezpieczeństwo towarów. Klienci dokładnie sprawdzają operatorów oraz przewoźników, pytają o doświadczenie, referencje, stosowane procedury bezpieczeństwa, coraz częściej weryfikują też polisy ubezpieczeniowe. Niekiedy zdarza się, iż proszą nawet o listę podwykonawców, z którymi współpracuje firma, by osobiście sprawdzić, czy mogą oni podjąć się przewozu konkretnego towaru. Ostatecznie jednak o bezpieczeństwie transportu klient przekonuje się najczęściej po pierwszym udanym przewozie.

Obecna sytuacja na rynku przewozów drogowych spowodowała, iż temat bezpieczeństwa transportu pojawia się w rozmowach z klientami coraz częściej. Kryzys gospodarczy w znacznej mierze doprowadził do spadku liczby dostępnego na rynku taboru. Pomimo coraz lepszej sytuacji gospodarczej, podaż środków transportu nie powróciła jeszcze do poziomu sprzed 2008-2009 roku, gdy tymczasem zapotrzebowanie na przewozy drogowe regularnie wzrasta.

Paradoksalnie wraz z mniejszą dostępnością samochodów, rośnie potrzeba ich bardziej uważnej weryfikacji. Niestety, brak aut wymusza niekiedy na kliencie bądź spedytorze konieczność szybkiego wyboru firmy-podwykonawcy, bez wcześniejszego sprawdzenia jej rzetelności. Takie działanie prowadzi często do nadużyć polegających np. na podstawianiu źle zabezpieczonych aut lub posiadających gorsze wyposażenie czy też na niesprawdzaniu kwalifikacji kierowcy. W skrajnych wypadkach może to skutkować kradzieżą, a nawet zaginięciem towaru. Niekompetentny przewoźnik to również ryzyko wypadków, zamoczenia lub zagniecenia towaru, czy też szkód wynikających z niewłaściwego zabezpieczenia towaru na aucie.

Aby uchronić klientów przed wyżej wymienionymi problemami, operator powinien współpracować ze stabilnymi i doświadczonymi przewoźnikami, dysponującymi sprawnym i spełniającym wszystkie normy taborem. Podwykonawcom ROHLIG SUUS Logistics jeszcze przed rozpoczęciem współpracy stawiamy bardzo wysokie wymagania, oczekujemy profesjonalnego podejścia do pracy, stale podkreślając rangę każdego pojedynczego zlecenia. Cały czas monitorujemy jakość współpracy z przewoźnikami, a dodatkowo poddajemy ich ocenie rocznej. W trakcie transportu zapewniamy klientom odpowiednie zabezpieczenie ich towaru na aucie, weryfikację przeprowadzoną przez kierowcę oraz dokumentację fotograficzną po załadunku i podczas rozładunku. Ponadto chronimy swoich klientów przed ewentualnymi stratami poprzez posiadanie wymaganych polis ubezpieczeniowych, monitoring za pomocą GPS czy bardzo sprawny system rozpatrywania reklamacji. Poza tymi narzędziami możemy dodatkowo doradzić klientom najbardziej odpowiednie opakowania do transportu konkretnego towaru czy też przeprowadzić szkolenie pracowników magazynów, odpowiednio przygotowując ich do obsługi towarów w zależności od wymagań klienta.

Operator, który chce zapewnić jak największe bezpieczeństwo przewożonym towarom powinien prowadzić działalność według Wymagań Bezpieczeństwa Przewozu (FRS) oraz posiadać specjalne certyfikaty, m.in. TAPA FSR oraz AEO. Pierwszy z nich jest obiektywną informacją dla klientów, że operator jest godnym zaufania partnerem, gwarantującym bezpieczeństwo towarów podczas transportu i magazynowania. Obecnie niewiele firm na rynku posiada certyfikat TAPA. W tegorocznym rankingu LTS przygotowanym przez dziennik „Rzeczpospolita" jedynie dwie zadeklarowały, że są jego posiadaczami. Wśród tych firm był ROHLIG SUUS Logistics. Certyfikat AEO (Certyfikat Upoważnionego Przedsiębiorcy) zapewnia z kolei firmie logistycznej ułatwienia podczas kontroli celnej dotyczącej bezpieczeństwa oraz pozwala na korzystanie z uproszczonych procedur przewidzianych w ramach przepisów, m.in. na priorytetową kontrolę przesyłek.

Jestem przekonany, że bezpieczeństwo podczas transportu można zapewnić tylko wtedy, gdy dba się o jakość świadczonych usług, zawansowane procedury bezpieczeństwa oraz posiada szeroką bazę sprawdzonych przewoźników. Zwykle najważniejsze jest pierwsze doświadczenie, jakie zyskuje klient. Jeśli operator odpowiednio wywiąże się z powierzonego zadania, klient wróci do niego z kolejnym zleceniem.

Telefon
Zobacz telefon
Adres ul. Jana Pawła II 66
05-500  Piaseczno
POLSKA
(Kliknij żeby zobaczyć mapę)