INFORMATOR PRZEMYSŁOWY
Bezpośredni kontakt z firmami

W logistyce rozwinięty system dystrybucji krajowej to standard, jednak zapewniają go nieliczni

  • 26/08/2010, Warszawa

  • Coraz więcej firm docenia outsourcing dobrze rozwiniętego systemu dystrybucji krajowej. Jednak w Polsce jedynie nieliczni operatorzy logistyczni mają w standardzie usług rozbudowaną sieć dystrybucyjną.

 
Co świadczy o jej wysokiej jakości? Jak dokonać trafnego wyboru operatora, który zapewni sprawny system dystrybucji towarów?

System dystrybucji krajowej polega na zarządzaniu potokiem ładunków klienta. Obejmuje prace związane z odbiorem przesyłki od klienta, jej transportem w miejsce docelowe oraz przekazaniem odbiorcy finalnemu. Coraz częściej z przewozem przesyłki klienta idą jednak w parze całe pakiety usług dodatkowych i instrukcji dostarczenia. Wbrew pozorom jest to skomplikowany proces, który wymaga bogatego doświadczenia oraz rozbudowanego i dostosowanego do wymagań taboru.

Na rynkach zachodnich, np. niemieckim, kompleksowe usługi dystrybucyjne oferowane są przez niemal każdego operatora logistycznego. W Polsce sytuacja wciąż jeszcze przedstawia się nieco inaczej. Jedynie kilku operatorów posiada wysoce wydajny system dystrybucji, który pokrywa siecią cały kraj.  Firmy, które podejmują decyzje o budowie od podstaw systemu dystrybucji krajowej muszą być świadome związanych z tym bardzo wysokich nakładów. Zarówno w obszarze infrastruktury jak i zasobów ludzkich. Biorąc pod uwagę obecną sytuację rynkową i oferowane klientom ceny można stwierdzić, że zwrot z takiej inwestycji jest możliwy dopiero po dłuższym czasie i uzależniony od wielu czynników. Najważniejszymi z nich są: przemyślana polityka handlowa oraz optymalizowanie kosztów poprzez właściwe zarządzanie taborem i potokiem przesyłek.

Jakie branże najczęściej korzystają z systemu dystrybucji krajowej?

Z systemu dystrybucji krajowej korzystają najczęściej firmy z branży AGD/RTV, spożywczej oraz budowlanej (wyposażenia wnętrz). Potwierdza to także doświadczenie operatorów logistycznych.

- Naszymi klientami są takie firmy, jak: Panasonic, LG Electronics, Philip Morris Polska Distribution Sp. z o.o., BEKO i inne. Wykonujemy dla nich transport przesyłek drobnicowych na terenie całej Polski. Miejscami docelowymi są głównie sieci handlowe i hurtownie ale także odbiorcy detaliczni (sklepy). Specyfika ich działalności wymaga od operatora i jego systemu dystrybucji krajowej dużej elastyczności, możliwości szybkiego dostosowania do zmian rynkowych oraz spełniania określonych wymogów formalnych, np. posiadania certyfikatu TAPA - powiedział Artur Zbroja, Dyrektor ds. Dystrybucji Krajowej w ROHLIG SUUS Logistics.

Dlaczego firmy decydują się na zewnętrzny system dystrybucji krajowej?

Są 2 główne powody, dla których firmy wybierają zewnętrzny system dystrybucji krajowej. Po pierwsze, rozwożenie towarów we własnym zakresie jest dla nich dużo droższym rozwiązaniem niż outsourcing transportu, po drugie - firmy nie są w stanie w krótkim czasie zbudować i zapewnić tak elastycznego i wydanego systemu dystrybucyjnego jak operator logistyczny.

Korzystanie z zewnętrznych systemów dystrybucji krajowej pozwala przedsiębiorstwom w znacznym stopniu zoptymalizować koszty transportu. Nie ponoszą one bowiem stałych, comiesięcznych wydatków na utrzymanie własnego taboru i pensje pracowników, jednocześnie mogąc w każdej chwili zwiększyć lub zmniejszyć wielkość potoku ładunkowego. Jest to szczególnie cenione przez branże AGD/RTV oraz budowlaną, które charakteryzują się dużą sezonowością.

Z punktu widzenia klienta ważne jest więc, by wybrać elastycznego operatora, który swobodnie dysponuje swoimi zasobami, mogąc je zwiększać lub zmniejszać w zależności od zaistniałej sytuacji. Tylko w ten sposób firmy mogą intensyfikować rotację towarów, przyjmować większe zlecenia oraz dostarczać dodatkowe towary odbiorcom, bez ponoszenia strat finansowych czy konieczności zmagania się z komplikacjami.

Jaki jest najlepszy system dystrybucji krajowej?

System dystrybucji krajowej to obecnie standardowa usługa świadczona jedynie przez największych graczy na rynku logistyki. Ważne jest jednak, aby wybrać operatora, który nie tylko posiada duże zasoby i doświadczenie, ale także odznacza się elastycznym podejściem do potrzeb klienta.

- W ROHLIG SUUS Logistics pracowaliśmy 4 lata, by nasz system dystrybucji rozbudować do obecnego kształtu i pokryć zasięgiem całą Polskę. Dzięki szerokiej bazie przewoźników, z którymi stale współpracujemy i synergii pomiędzy siecią dystrybucji drobnicowej a departamentem przewozów całopojazdowych, możemy płynnie przerzucać zasoby oraz sprawniej zarządzać potokiem ładunkowym klienta. Innymi słowy - bezpośrednia współpraca między dwiema jednostkami firmy umożliwia nam sprawne dostosowanie się do wymagań klienta: podstawienie w każdej chwili odpowiedniej liczby samochodów o określonej wielkości i wyposażeniu. Obecnie nasz system dystrybucji krajowej jest już tak rozbudowany, iż rozważamy wprowadzenie dla niego specjalnej marki produktowej - powiedział Artur Zbroja.

Poza elastycznością, kolejnym kryterium, na które warto zwrócić uwagę przy wyborze operatora jest stosowany przez niego system IT. Powinien on wykorzystywać najnowsze technologie, umożliwiając klientowi monitoring przesyłek na całej trasie przewozu oraz stanowiąc miejsce bezpiecznej wymiany dokumentów (zamówień czy faktur).

Dodatkowym plusem operatora może być indywidualne podejście do klienta: elastyczność w obszarze godzin przyjmowania zleceń, w wyjątkowych sytuacjach możliwość wprowadzania modyfikacji już po nadaniu przesyłki (np. zmiana adresu odbiorcy) czy elastyczne podejście w obszarze deklarowanego przez klienta wolumenu towaru w odniesieniu do faktycznej jego wielkości rejestrowanej przy odbiorze.

Systemy są różne...

Obecnie istnieją na rynku różnorodne systemy dystrybucji krajowej. Wśród nich są te bardziej rozwinięte, jak i mniej. To klient podejmuje decyzję, który z nich najlepiej będzie spełniał jego oczekiwania. Faktem jednak jest, iż im bardziej rozbudowany system, tym większa szansa na zmniejszenie ogólnych kosztów transportu firmy i na elastyczne prowadzenie działalności przez przedsiębiorców.
Telefon
Zobacz telefon
Adres ul. Jana Pawła II 66
05-500  Piaseczno
POLSKA
(Kliknij żeby zobaczyć mapę)